Perakende sektöründe, müşterilerin satın aldıkları ürünler için cayma hakkını kullanarak iade etmesi veya çeşitli nedenlerle farklı bir ürün ile değiştirmek istemesi durumunda hem tüketici hem de perakendeci zaman ve maliyet açısından olumsuz etkilenebiliyor.
İnternetten alışveriş ile alınan ürünlerin iade ve değişim talepleri için ek kargo maliyeti oluşturması perakendeciyi etkilerken, müşteriler ise iade veya değişimini istediği ürünün tekrar firmaya ulaşmasına kadar geçen sürede beklemekten şikâyet edebiliyor.
Uluslararası araştırma ve veri analizi grubu YouGov'un yaptığı ankete göre, tüketicilerin yarısına yakını, satın alma işleminden önce sanal veya arttırılmış gerçeklik araçlarını kullanmaya ilgi duyduğunu iddia ediyor.
Statista'ya göre, artırılmış gerçeklik pazarı, yaklaşık 810 milyon aktif mobil kullanıcıyla 30,7 milyar dolar değerinde. Sadece 2021'de 400.000'den fazla artırılmış gerçeklik gözlüğü satıldı.
Son yıllarda özellikle Snapchat ve Instagram’daki filtrelerin de etkisi ile AR/VR deneyimler telefonlarımız üzerinden günlük hayatımıza girmeye başladı.
Ayakkabı tutkunlarına, istedikleri ayakkabıyı sanki gerçekten ayaklarındaymış gibi deneyimlemelerini sağlayan Wanna Kicks uygulaması, insanlara kombinlerinde ayakkabının nasıl duracağıyla ilgili de fikir sahibi olmasını sağladı.
Sephora, Yves Rocher ve Flormar gibi ünlü kozmetik markaları, oluşturdukları filtreler ile müşterilerinin satın almak istedikleri oje, fondöten, ruj gibi ürünlerin nasıl durduğunu deneyimleme imkânı sundu.
Ürün seçiminde AR/VR deneyimini bir üst noktaya taşıyan diğer marka ise IKEA oldu. Kullanıcılara sunduğu mobil uygulama ile ürünlerini, gerçek boyutlarında ve gerçek zamanlı olarak test etmelerini sağladı. Uygulama, arttırılmış gerçeklik ile oda içerisine konumlandırılan ürünlerin gerçekte duracağı haline %98 doğruluk payı ile deneyimleme imkânı veriyor.
Satın almak istediğimiz kıyafetlerin web sitelerindeki 3d görüntülerini ekranlarda incelediğimiz günlerden, arttırılmış gerçeklik ile sanki üzerimizdeymiş gibi görebildiğimiz teknolojilere geçiş yaptık. YouGov’un araştırması gösteriyor ki giyim kategorisinde alışveriş yapanların %43’ü AR/VR teknolojisi ile ürünü deneyimlemek istiyor. Metaverse ile bu sanal kıyafetleri metaverse’de gittiğimiz online konserlerde, katıldığımız toplantılarda, arkadaş buluşmalarımızda üzerimizde sergileyip NFT ile başka kişilere de satacağımız günler yakın duruyor.
Samsung, geçtiğimiz günlerde popüler metaverse evreni olan Decentraland'de Samsung 837X isimli mağazasını açtı. Marka, mağazasını ziyaret edenlere NFT rozetler ve Samsung Decentraland giyilebilir ürünlerin sınırlı sayıdaki örneklerinin kazanabileceğini duyurdu.
Bir sonraki evrede neden satın almak istediğimiz kulaklığı metaverse evreninde deneyimleyip, modellerin kulağımızdaki duruşunu karşılaştırıp sonra gerçek mağazadan satın almayalım?
Sanal ve arttırılmış gerçeklik teknolojilerinin metaverse ile popülaritesinin artması ve bu konuda markaların harekete geçmesi, perakende sektöründeki ürünlerde iade/değişim oranlarının da azalacağı öngörülüyor.
YAZAN:
GÖRKEM VATAN – ESAS GAYRİMENKUL DİJİTAL PAZARLAMA YÖNETİCİSİ