Yükselen Sürdürülebilirlik Trendi: Reverse Shopping

Yükselen Sürdürülebilirlik Trendi: Reverse Shopping

 

Son dönemde dünya genelinde ses getiren bir alışveriş trendi olan reverse shopping, Türkçeye çevrildiği zaman tersine alışveriş anlamına geliyor. Peki tam olarak nedir bu reverse shopping ya da tersine alışveriş?

Reverse shopping, markaların ikinci el ürünleri satın alması, bakımlarını yaparak kullanıma hazır hale getirmesi, bu ürünleri pazarlaması ve satışa sunması olarak öne çıkıyor. Dünyadaki kaynakların fütursuzca kullanılıyor olması, iklim krizine giden tehlikeli yolu inşaa etti ve etmeye de devam ediyor.  Hal böyleyken, eski ürünlerin yeniden değerlendirilmesi yani ikinci el alışveriş yapılması büyük önem ve anlam kazanıyor.

Nesiller boyunca etkisi devam edebilecek olan bu kriz, çok sayıda marka tarafından hala göz ardı ediliyor olsa da sürdürülebilirliği önemli değerleri arasına yerleştirmiş olan markalar da bulunuyor. Bunlardan biri de Fransa menşeili spor perakende zinciri Decathlon oluyor.

Reverse Shopping Nasıl Trend Oldu?

Fransız spor perakende zinciri Decathlon’un adını tersten yazdığı Belçika'da yer alan üç mağazası oldukça dikkat çekiyor. Decathlon'un adını Nolhtaced şeklinde tersten yazarak reverse shopping'i yani tersine alışverişi önemli bir konu haline getirmesi ciddi bir pazarlama hamlesi olarak değerlendirilyor. Hatta Decathlon'un bu hamlesi son döneme damgasın vuran pazarlama teknikleri arasında değerlendiriliyor.

Reverse shopping her ne kadar Decathlon’un adını Nolhtaced yapması ile trend olmuş olsa da, dikkatler yalnızca Decathlon ürünlerine ve markasına çekmiş olmuyor. Decathlon’un tersine alışverişi yani tekrar satış mantığını öne çıkarması aynı zamanda sürdürülebilirlik adına atılmış anlamlı da bir adım oluyor.

Decathlon’un yaptığı bu ektileyici hamle çok konuşulmuş olsa da aslında reverse shopping’e teşvik eden ve sürdürülebilirliği pazarlama stratejisinin odağına alan markalar yalnızca Decathlon ile sınırlı kalmıyor. Çok sayıda araba markası da ikinci el araba alıp, bakım yapıp, yeniden satışa sunma yöntemine yöneliyor.

Çok sayıda ünlü araba markası, kullanıcılardan satın aldığı eski model arabaların bakımını yapıyor ve yeniden kullanıma hazır hale getiriyor. Ardından bu araçları tekrar satışa sunuyor. Böylelikle üretim için harcanması beklenen kaynaklar harcanmamış, halihazırda sahip olunan parça ve ürünler değerlendirilmiş oluyor. Böylelikle birçok malzeme yeniden kullanıma kazandırılmış oluyor.

Reverse Shopping’in Gezegene Faydaları Nelerdir?

Reverse shopping yani Türkçe karşılığı ile tersine alışveriş trendi ile belki hurdaya gidecek belki de evlerin depolarında ya da garajlarda bekleyecek spor malzemeleri, arabalar ve daha nice işlevsel parçalar adeta hayata döndürülüyor. Bu sayede tüketim çılgınlığına kısa bir es verilebiliyor, sonsuz üretim ve tüketim döngüsünden uzaklaşılabiliyor.

Üretim için gerekli ham maddelerin tedariği, ürünlerin üretimi ve ulaşımı sırasında karbon salımı meydana geliyor. Hem karbon salımını azaltmak hem de mevcut bulunan malzeme ve ürünlerin çöp yığınları haline gelmesinin önüne geçmek ve gezegeni dev bir çöplüğe dönüşmekten kurtarmak için bir geri dönüşüm yöntemi olan ikinci el alışveriş ön plana çıkarılıyor.

Reverse Shopping ile Markalar Ne Elde Ediyor?

Çevre bilincine sahip, sürdürülebilirliği önemseyen kişiler alışverişe ve alışveriş merkezi gezip düşünmeden tüketim yapmaya eskisi kadar yönelmiyor. Alışveriş çılgınlığının eski gücünü yitirmesi gezegenimiz ve içinde yaşadığımız çevre için ne kadar iyi olsa da markaların küçülmesine ya da hedeflerini tutturamamasına neden olabiliyor. İstedikleri şekilde kar elde edemeyen markalar yeni satış ve pazarlama yöntemleri arayışına giriyor.

Bu noktada markaların da dönüşmesi, gezegenin çıkarları ile uyumlu ve paralel hareket ediyor olması oldukça kritik hale geliyor. Decathlon gibi iklim krizini dikkate alan, gezegeni bir atık toplama merkezi olarak görmeyen markalar hem hedeflerini yakalayabiliyor hem de sürdürülebilir alışverişi önceliyor.

Decathlon'un ve ikinci el araçların tekrar satışına odaklanan araba markalarının liderlik ettiği reverse shopping trendi, hem markalar için hem kullanıcılar için hem de gezegenimiz Dünya için olumlu etkileri olan yararlı bir seçenek olmaya devam edecek gibi duruyor.

Reverse shopping trendini kaçırmamak ve sürdürülebilirlik adımları atmak isteyen diğer markalar da benzer şekilde kullanılmış ürünleri satın alıp, temiz ve bakımlı bir şekilde yeni kullanıcılarla buluşmaları için satışa sunacağa benziyor. Reverse shopping yani tersine alışveriş adından söz ettirmeye devam ederken, hangi markaların bu yola gireceği ise merak konusu olarak kalıyor.

Diğer Haberler